Den islandske vidundermusiker Björk udgiver sit 10. album, Utopia, i november. Pladegrebs Neel, der indtil nu, kun har haft et flygtigt forhold til Björk, har derfor besluttet sig for at lytte hver eneste af sangerens foregående ni album igennem, for at komme helt tæt på Björk. Vi er nået til det andet album, Debut, fra 1993.

Af Neel Rosenqvist

Jeg har, siden jeg første gang befandt mig på den, forladt den Islandske højslette og begivet mig mod kysten.

Der, på klippen, højt over havet befinder jeg mig i en lille hytte. Året er 1993, 16 år efter Björk. Jeg kan ikke helt udrede mine forventninger, for jeg ved slet ikke hvad jeg skal forvente af Debut, Björks første internationale solo album. Björk har i mellemtiden, siden 1977, medvirket i det islandske alternative rockband Sugarcubes, der gjorde karriere mellem 1986 og 1992. Men jeg er ikke interesseret i at få en fragmenteret udgave af Björk, jeg vil have hele oplevelsen. Derfor snurrer det lidt i maven da jeg slår mig ned på den gamle træstol, med en varm kop te og udsigt over havet, hvor jeg lader Björk overdøve bølgestødene fra havet.

Læs også: Sagaen om Björk #1: En let dis over en disko-oase, og… Kaj og Andrea?

Björk formår at blande råt med blidt. Debut er som en kringlet snoet skovsti, hvor hvert nummer slår et uventet sving. Fra det alternative i Human Behavior, hvor trommernes slag som forløber til kunstnere som Roisin Murphy, eller de bløde Roxette-esque melodier der findes på både Venus as a Boy og Come to me. Derudover overraskes man af beats i højt tempo, som There’s more to life than this, en tidlig foreløber til housemusikken, der alligevelholder sig på den alternative side af musikken ved at have Björks stemme isoleret midt i sangen, der med sin rå talesang viser Björks nyfundne stemme. Det er et album fuld af liv!

Björk viser virkelig sin stemmes værd gennem albummet, hvor hun er i stand til både at være blid og barnlig, og rå og skrigende uden at det føles som en gimmick. Hendes stemme giver en ekstra dimension til musikken, formår at være stille og larmende på samme tid. Der er en enorm variation fra Björk side, både i sin sang, men også i musikken.

Det fedeste ved albummet er, at man faktisk føler man får noget af Björks personlighed med sig. Man får dannet sig et billede at en ung lidt alternativ kvinde fra Island, en kvinde som virkelig bringer min nysgerrighed i kog. Jeg føler jeg bliver nødt til at undersøge 90’erens Björk mere, udenfor hendes musik.

Læs også: The Chairman – The Strange Life beviser at alt kan lade sig gøre

Jeg finder interview hvor jeg bliver overrasket af hendes sine steder næsten britiske accent når hun taler engelsk, en accent man ikke får skyggen af i hendes musik.

Jeg finder musikvideoen til Venus as a boy, mit yndlingsnummer på albummet, og finder til min fornøjelse en ung Björk med sit hår sat op i knolde og med indisk inspirerede markeringer over sine øjenbryn der står i et lille orange og blåt køkken hvor hun laver spejlæg.

Jeg bider mærke i hvordan Björk håndterer æggene på 50 forskellige måder inden hun klækker dem ud på panden. Hun gnider et æg stille og blidt over sit ansigt, hun spiller musik på et, bruger en som kikkert. Ligger der en frugtbarhedssymbolik i æggene? Er der hendes æg som den mandlige Venus skal befrugte? Björk der dvæler ved tanken om æg i kogende vand… Og hvorfor brænder nogle af æggene på i hendes tanker? Og så laver hun æg først med smør, så olivenolie, men ikke med jordnøddeolie?!? Og hvorfor har hun et kælefirben?!

Læs også: Postkort fra Norge #1: Cool, legende dåse-øl-åbne-lyds-hip-hop

Det er et sidespor, men et vigtigt ét, for det er et sidespor der viser interesse for Björk, hendes musik og image, hendes verden. Dette er virkelig Björks ”Debut”, springbrættet hvorfra hun dykker ned i den musikalske verden, hvorfra hun vil finde sit rodfæste til sin fremtidige succes.

Bølgernes sus lyder endnu engang uden for den lille hytte, og min te er blevet kold. Mens jeg pakker mine ting får jeg øje på en skål med æg i køkkenet. Björk laver musik som hun laver sine æg, på over hundrede forskellige måder, og masser af opskrifter som jeg ikke engang har smagt på endnu, men som måske venter mig forude på min rejse gennem hendes musik.

Bølgernes sus lyder endnu engang uden for den lille hytte, og min te er blevet kold.

Jeg har nu læst andet kapitel af sagaen om Björk.

Starten på en storslået musisk karriere der startede med en ”debut” så uventet og musikalsk varieret at den skal anses som bærende kultstatus. Vil musikken vare ved?

Jeg pakker mine ting sammen og forlader den lille hytte ved havet.

Læs også: Haven: Skuffende, indspist og overpriced – trods enkelte lysglimt.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s