Den islandske vidundermusiker Björk udgiver sit 10. album, “Utopia”, i november. Pladegrebs Neel, der indtil nu, kun har haft et flygtigt forhold til Björk, har derfor besluttet sig for at lytte hver eneste af sangerens foregående ni album igennem, for at komme helt tæt på Björk. Vi er nu nået til det ottende album, “Biophilia”, fra 2011.

Neel Rosenqvist

Islands muld består af jord. Jord som består at sten, sand og ler. Disse elementer består af atomer der består af elementpartikler. Jeg er langt fra en fysiker, men det er Björk til gengæld: musisk fysiker. På hendes ottende album Biophilia fra 2011, vil hun have os til at lære Island, og vores verden, at kende gennem sange inspireret af forskellige videnskabelige elementer, som vores verden består af: det biologiske, det teknologiske og måske endda det emotionelle. Hun tager os helt ned med i musikverdens ækvivalens af partikler. Hun har fokus på den ”lille lyd”, den spinkle lyd kreeret af forskellige klokkespil, harper og violiner, samt elektroniske lyde, lidt à la lyden fra Vespertine og Post. Lyden er øm, der er et fokus på stemmer og kor, samt en blanding af eventyrverdenen fra Vespertine og en mere dramatisk anlagt lyd.

Sagaen om Björk #7: Lunken Vulkan kan stadig bringe varmen.

Biophilia er næsten en ode til verdens skabelse selv. Cosmogony er bogstavelig talt dette. En skabelses sang hvor Björk fortæller sagn historier om vores eksistens med sin melodiøse stemme på et stille beat der fungerer som hendes blanke kanvas, hvorpå hun maler med sin stemme. Sanges historie er fascinerende, i det at det starter med myte lignende grunde til kreeringen af vores univers, men leder til The Big Bang, den videnskabelige teori for vores eksistens.

Men Biophilia er meget mere end et album. The Biophilia Educational Project er et undervisningsprogram kreeret af Björk i samarbejde med University of Island. Programmet består af 10 små apps, eller spil, hver og én forbundet med én af sangene fra albummet. De forskellige sange berører den menneskelige biologi som DNA, torden, evolution, geologi og meget, meget mere. I et forsøg på at blande videnskab med musik har Björk kreeret et lille univers hvor det bedste fra begge verdener udfolder sig, og selvfølgelig er det en smule abstrakt og meget ”Björksk”.

Hollow er det mest nervepirrende nummer Björk hidtil har lavet. Det er som optakten til en flugtscene fra en morder, det er dramatisk, og man ved ikke hvad det næste er der vil ske. Sangen er inspireret af Björks herkomst og DNA. Björk fandt ud af hendes mors side af familien var fra en gammel civilisation, Fønikere, fra syrien. Björk forestiller sig DNA som en tunnel, der leder bagud, flere tusind år tilbage i tiden, og man kan føle sine forfædre igennem sig. Selve nummeret gør brug af staccato strygere, og Björk giver den gas med en spøgelseslignende stemme der ryster ens grundvold.

Albummet er spændende, især med den ekstra dimension at der er blevet skabt et lille univers hvor man selv kan udforske vores verden, ud fra videnskaben og Björks øjne. Biophilia er ikke kun musik, men en oplevelse.

Sagaen om Björk #6: Beat-boxing der får englene til at synge

Jeg har nu læst ottende kapitel af sagaen, om en musiker vendt videnskabsmand, som beviser at Björk langt fra bare er en musiker, men meget meget mere.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s