Af Pernille Vingaard

Så blev det midten af maj, og det vil for mange sige, at den onde eksamenstid nu står og banker på døren. ”Hvordan skal jeg dog nogensinde komme igennem de to skriftlige opgaver på hver 20-25 sider, PLUS den mundtlige eksamen hvor jeg lige skal læse 1000 SIDERS LITTERATUR til?! My God, bliver det nogensinde sommerferie?? I THINK NOT!”, udbryder du i frustration som det første, idet du slår øjnene op om morgenen, hvorefter du lige akkurat formår at kravle ud af sengen og ud til kaffemaskinen for at brygge dagens første kop kaffe.

Ak ja – alt ser håbløst ud… og så alligevel. Imens du hælder kaffen i dig, fisker du din mobil frem og tjekker selvfølgelig efter Pladegreb Magazines sidste nye opdateringer (red. goes without saying, det gør alle de seje) for at se om der alligevel skulle være bare et lille, spinkelt lys i mørket. Til din store glæde ser du, at der netop lige er blevet smidt en ny ’Ugens Anbefaling’ op. ”Pyha!”

Læs også: 5 sange du godt vidste, var med i Shrek

Jeg er her nemlig for at fortælle dig, at din eksamensperiode er reddet. Jeg har fundet den perfekte cocktail frem, der nok skal få dig trygt igennem den næste måneds eksamenstid!

Hun hedder Erykah Badu, og hun er dælme god! Det er faktisk for ganske nylig, at jeg selv rigtigt stiftede bekendtskab med hende. Navnet er jeg dog stødt på et par gange, f.eks. på Janelle Monáes nummer ’Q.U.E.E.N.’.

Det er absolut det hele værd at gå ind og tjekke hele denne mega seje, amerikanske sangerindes katalog ud, og jeg fortryder kun, at jeg ikke selv har gjort det noget før. Men bedre sent end aldrig, som man heldigvis siger.

Læs også: Bob Dylan-kulten er dødsensfarlig og vil udslette os alle

Erykah Badu varmede op for D’angelo til en koncert i 1994. Her fik D’angelos manager, Kedar Massenburg, øjnene op for hende, hvilket resulterede i dels Badu og D’angelos lækre cover af Marvin Gaye/Tammi Terrell-duetten ”Your Precious Love”, og dels hendes første studiealbum, ”Baduizm”, fra 1997. Siden har hun udgivet 4 mere – det seneste er fra 2010 og hedder ”New Amerykah Part Two”.

Det er som at åbne et endog meget velassorteret barskab, når du trykker play på din streamingtjeneste, på din CD-afspiller eller hvor du nu vælger at høre hende henne. For Badu formår at mixe både R&B, funk, jazz, hip hop og soul, der krydres perfekt med hendes super sprøde og bløde vokal og fraseringer – Og det hele kan sagtens tåle at blive hørt op til flere gange, så jeg tør godt love, at du nu skulle være kampklar og klædt godt på til den næste måneds eksamensmaraton. Det er jeg i hvert fald!

Og hvis du – som det er tilfældet med enhver god cocktail – gerne vil have endnu mere, så kan du heldigvis opleve Erykah Badu live d. 14. juli på Plænen i Tivoli i anledningen af dette års Copenhagen Jazz Festival.

Så er der vidst ikke andet tilbage at sige end: Enjoy – og velbekomme!

Læs også: Pladegreb Anbefaling: Hvad tordenvejret sagde

Skriv en kommentar